Kehitys tapahtuu epämukavuusalueella

Aloitin viime syksynä käymään lauluryhmässä, jota kotipaikkakunnallani järjestetään. Uskaltauduin sinne ihan puhtaasti oman työkaverin kannustuksesta ja ajatuksesta, että hänkin on siellä. Kuitenkin vielä ilmoittautumista harkitessa tuntui, että tarvitsisin 100% tiedon millaista siellä on. Entä jos joku arvostelee mun laulua tai kuulee, jos laulan väärin...Taas tämä sama pelko estämässä mua tekemästä jotain itselle tärkeää. 
No onneksi se ei lopulta estänyt, vaan päätin, että nyt on aika astua epämukavuusalueelle ja löytää pelkoja kohtaamalla uusia mukavuusalueita.

Ekana päivänä mua jännitti ihan tuhottoman paljon. Onneksi pian huomasin, että ryhmäläiset ja laulaminen siellä oli juuri sellaista, kuin työkaveri oli mulle kertonut:
"Se on tosi matalankynnyksen lauluryhmä. Siellä lauletaan pelkästään laulamisen ilosta, ei paineita esiintymisestä tai huomion keskipisteenä olemisesta. Kaikki laulaa yhdessä juuri niin kuin itsestä tuntuu, virheisiin ei kiinnitetä huomiota, eikä ketään pyydetä laulamaan yksin."

Alkujännityksen laannuttua laulaminen ryhmässä oli tosi kivaa, mutta huomasin pian, että kun lauletaan samaan ääneen porukalla, niin sellainen laulaminen, johon olin tottunut, ei onnistunutkaan. Eihän se nyt tietenkään ole täysin sama asia laulaa yksin, kun 10-päisen ryhmän kanssa. Ja jotenkin käytin ääntäni kuluttavammin, kun lopputunnista äänen voima heikkeni ja korkeat äänet särkyi. Siitä tuli hetkellinen harmitus, mutta tiedostin kuitenkin, että mun täytyisi vain opetella laulamaan tämän ryhmän kanssa.

Loppulukukaudesta olin jo synkassa muiden kanssa ja aloin nauttimaan laulukerroista joka kerta vaan enemmän. Aloin tuntemaan sitä aina kaivattua musiikillista yhteisöllisyyden tunnetta ja sain ihmisiä, joiden kanssa fiilistellä musiikin ja laulamisen ihanuutta. Lauluryhmästä tuli itselle ihan korvaamaton henkireikä. Nyt odottelenkin malttamattomana syksyn lukukautta, että pääsee taas laulamaan näiden ihanien ihmisten kanssa!

Lauluryhmään liittyminen ja siellä laulaminen (vaikkakin kaikkien kanssa yhteen ääneen), oli itselle iso askel kohti esiintymiskammon selättämistä. Ollaankin kesällä menossa kylätapahtumaan laulamaan pari biisiä, jossa saan esiintyä mulle tuttujen ja turvallisten lauluryhmäläisten kanssa. ❤️

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ensimmäinen julkinen esiintyminen

Häpeä omasta unelmasta

Biisisukellus: Vesala - Sinuun minä jään